Att vara butikschef kan vara ett ensamt yrke, och många är inte medvetna om vilken roll Optoteam kan spela som en del av ett partnerskap – utöver att hjälpa till vid oplanerad frånvaro. Vi har därför pratat med en av våra kunder; Guro Olerud, butikschef för Alliance Optikk Brandbu och Harestua.
En utmaning för många butiker med färre än 10 medarbetare är hur bristen på flexibilitet påverkar butikens lönsamhet. Det är svårt att få personal att endast arbeta deltid, vilket skapar ett fastlåst system som kan leda till frustration. När vi frågade Guro hur Optoteam har hjälpt butikerna svarade hon:
"Det finns kapacitetsutmaningar i butiken. Optoteams flexibilitet är helt utmärkt. De ställer upp snabbt och vi märkte knappt någon bortfall. Optoteam har både lyssnat och förstått problemet. Flexibiliteten är det inget att klaga på."
Omsättningen har ökat under perioden vi har använt Optoteam. Jag har använt två olika optiker från Optoteam. Båda har varit duktiga på försäljning, yrkeskunnande och kundhantering. De kom snabbt in i jobbet och jag behövde inte flytta några kunder eller något annat.
Om man är den enda optikern i butiken kan man sakna möjligheten att diskutera yrket med någon annan. Externa optiker kan dessutom bidra med extra kunskap till teamet. Ibland kan det vara bra att få nya perspektiv på verksamheten och lära sig något nytt. Vi frågade Guro hur den yrkesmässiga kompetensen i butiken har utvecklats efter att ha arbetat med de två olika optikerna från Optoteam.
Guro svarade:
«De två som har varit här gillar att diskutera och dela med sig av sin kunskap. Extrahjälpen har tänds till av detta samarbete. Något positivt har hänt i butiken, och med denna person som har lärt sig mer. Det har gjort att extrahjälpen också blivit mer uppmärksammad i sitt arbete, vilket gör arbetsdagen mer spännande. De två optikerna som har varit här har varit mycket bra på detta. Butikschefen informeras på ett bra sätt efter kundmöten.»
«Optoteams optiker har höjt kompetensen. De arbetade med torra ögon-behandling och skapade intresse för de andra att sätta sig in i det. Butiken hyr utrustning som inte använts tidigare, men som nu har börjat användas och utvecklar vårt tjänsteutbud. Så länge de är villiga att använda detta och lära ut, är det toppen.»
Rekrytering av kunniga optiker kan vara en tidskrävande och kostsam process. Det är också viktigt att hitta någon som passar in i det befintliga teamet. Optoteam förenklar detta genom att erbjuda ett brett spektrum av erfarna optiker som kan hyras in omedelbart och testas för eventuella permanenta uppdrag eller anställningar. Vi frågade Guro om hon genom samarbetet har fått mer insikt om vad hon letar efter vid nästa rekrytering. Guro svarade:
«Jag har definitivt blivit mer medveten om vad jag söker efter när jag ska anställa en ny fast optiker. Butiken har fått en aha-upplevelse av detta. Jag har sagt till ägaren: är det så här de gör, de som är duktiga? Thanh har duktiga optiker.»
Avslutningsvis lägger Guro till:
«De har snabb handläggning, du hinner inte förlora kunder. Vi är beroende av att inte förlora kunder till andra i lokalsamhället. Vi ökar försäljningen genom yrkesskickliga optiker som skapar supernöjda kunder – då sprider sig ryktet. Det är viktigt.»
«Jag kan absolut rekommendera Optoteams tjänster till andra i branschen. Baserat på vår erfarenhet har vi inget att anmärka på – det har varit ett nöje att samarbeta med Optoteam. Möjligheten var på plats redan dagen efter. Det finns inget att klaga på.»
Optoteam vill tacka Guro Olerud för att hon tog sig tid att öppet dela sina tankar och erfarenheter med Optoteam. Optoteam är mycket glada över att ha ett bra samarbete med Guro och hennes team. Det utvecklar och inspirerar Optoteam vidare.